Gigant medzi stávkovými kanceláriami, firma so stámiliónovými ročnými tržbami, ale aj podnik neslávne známy svojimi kauzami. Aj taký je Tipos – národná lotériová spoločnosť.
Dnešný herný kolos je starý ako Slovenská republika. Vznikol 28. januára 1993 so základným imaním 4 milióny slovenských korún a jeho stopercentným akcionárom je Ministerstvo financií Slovenskej republiky. Z peňazí, ktoré Tipos platí do štátneho rozpočtu sa financuje šport, kultúra, vzdelávanie, ochrana životného prostredia alebo sociálna starostlivosť.
Počas svojej vyše dvadsaťpäť ročnej existencii sa však Tipos nevyhol mnohým kauzám.
Tipos a cyperská firma Lemikon
Jednou z najväčších je súdny spor medzi Tiposom a schránkovou spoločnosťou Lemikon Limited. Začal žalobou českej spoločnosti Športka v roku 2000. Tipos mal podľa nej neoprávnene používať ochranné známky Šanca, Športka, Mates a tiež know-how. Súdny proces sa vliekol a za bližšie nešpecifikovaných okolností prebrala spor za Športku cyperská firma Lemikon.
V auguste 2008 rozhodol Najvyšší súd SR o odškodnom pre Lemikon. Tipos mal zaplatiť takmer dve miliardy slovenských korún, čo dnes predstavuje sumu zhruba 66 miliónov eur. Slovensko nevyužilo možnosť podať mimoriadne odvolanie a zaplatilo cyperskej firme 483 miliónov slovenských korún (zhruba 13 miliónov eur).
Po búrlivom ohlase verejnosti schválila narýchlo vláda novelu zákona, ktorým dala prokurátorovi právo pozastaviť vykonateľnosť súdneho rozhodnutia. Zvyšok peňazí tak nebol vyplatený. V auguste 2019 padol nový rozsudok, ktorý vyznel v prospech Tiposu. Začiatkom roku 2020 sa Lemikon odvolal a žiada úhradu sumy vo výške 33 miliónov eur. O súdnom spore tak opätovne bude rozhodovať Najvyšší súd SR.
Netransparentná reklama
Medzi ďalšiu pomerne aktuálnu kazu patrí netransparentná reklama v golfových rezortoch Penati v Šajdíkových Humenciach pri Senici a Golf Resort v Skalici. Tipos si na osem mesiacov zaplatil reklamné služby v hodnote vyše 35 tisíc eur.
Na tomto kroku by nebolo nič zlé. Tipos si však reklamu neobjednal priamo v golfových rezortoch, ale prostredníctvom mediálnej agentúry Unimedia. Vlastníci tejto spoločnosti sú zároveň spolumajiteľmi Penati v Šajdíkových Humenciach pri Senici a Golf Resort v Skalici. Takto podnikatelia zarobili na Tipose hneď dvakrát.
Samotní aktéri konflikt záujmov odmietajú. Biznismeni považujú peniaze zo štátnej akciovky pri svojich miliónových obratoch za “kvapku v mori”. Tipos svoj krok obhajuje tým, že vychádza zo svojej reklamnej a marketingovej stratégie. Reklama v golfových rezortoch mala podporiť nadnárodnú hru Eurojackpot.
Prelievanie peňazí cez stávky
Medzi posledné kauzy Tiposu patrí prelievanie peňazí cez hráčske účty. Hráči využívali deravý systém hernej platformy tak, že si na hráčske účty posielali peniaze. Bez toho, aby ich následne využili v hre potom tieto finančné prostriedky poslali na svoje alebo iné bankové účty.
Banky síce sledujú transakcie, aby odhalili prípadné podvody, no pri tejto metóde boli bezradné. Pri odosielaní peňazí z hráčskeho účtu totiž nie je jasne dané, či ide o výhru z online hry. Väčšie sumy sa tak skrývali za potenciálnymi výhrami.
Pomocou 142 herných kont malo byť presunutých zhruba 260 tisíc eur. Iné zdroje však uvádzajú sumu až 27 miliónov eur. Aké boli dôvody týchto špekulácií zostáva zatiaľ nejasné. Touto cestou bolo možné sprostredkovať platbu inej osobe bez toho, aby ju príjemca musel zdaňovať. Pomerne veľké podozrenie je však aj na legalizáciu príjmov z trestnej činnosti.
Celá situácia neskôr vyústila do zásahu NAKA v centrále Tiposu. Pri policajnej akcii bol zadržaný riaditeľ firmy Ján Barczi aj šéf IT oddelenia Miloš Prelec. V ďalších mesiacoch potom došlo k personálnym zmenám a v máji 2020 sa na čelo Tiposu postavil manažér z mediálnej agentúry Marek Kaňka.
Ako ďalej Tipos?
Ako podobné kauzy vplývajú na poctivých hráčov možno len hádať. No pozitívne to isto nebude. Dobrým krokom voči hráčom teda môže byť strata monopolu Tiposu na prevádzkovanie online kasína. Došlo k tomu na základe legislatívnych zmien v roku 2019. Prevádzkovať legálne online kasíno môže na základe zakúpenej licencie až dvanásť spoločností. K spusteniu online kasín nakoniec došlo začiatkom tohto roku. Aktuálne ich aj s Tiposom pôsobí na našom trhu 6 a nájdete ich v zozname oficiálnych kasín.
Strata monopolu teda bude nútiť Tipos k zmenám. Avizuje to aj nový riaditeľ herného gigantu. Ten chce zmeniť vnímanie firmy spoločnosťou. Tipos tak už nemá byť len o hazarde, ale aj o zodpovednom a rozumnom hraní. Pri budovaní novej stratégie chce dokonca spolupracovať s odborníkom na liečbu závislostí Ľubomírom Okruhlicom.
Pozitívny obraz Tiposu má byť ďalej postavený na podpore športu. Už dnes patrí stávkový gigant medzi najväčších sponzorov športu na Slovensku. Je napríklad hlavným sponzorom pre Slovenský olympijský a športový výbor.
Budovanie nového odkazu firmy sa však nezaobíde bez širších zmien. Základom by mala byť širšia a lepšia kontrola prania špinavých peňazí. Na tento krok však Tipos zrejme sám nestačí a zmena by mala byť iniciovaná samotným štátom pomocou noviel zákonov. Kým k tomu dôjde, mala by sa štátna akciovka snažiť čo najskôr doriešiť nevyjasnené kauzy a nevytvárať nové. Len tak si získa stratenú dôveru hráčov, ale aj samotnej občianskej spoločnosti.
súhlasím že si Tipos prešiel diskutabilným obdobím, ale ponúka aj bonusy bez vkladu. Tým by som im to odpustil 🙂