Čo môžeme očakávať od formuly 1 v roku 2023?

Majstri sveta F1 Red Bull zostávajú obľúbenou voľbou v neterapay casino a už tretiu sezónu po sebe udržiavajú nezmenenú zostavu s Maxom Verstappenom a Sergiom Perezom, zatiaľ čo Mercedes je tiež bez pohybu s Lewisom Hamiltonom a Georgeom Russellom a Ferrari s Charlesom Leclarom a Carlosom Sainzom.

Ale keďže tri najlepšie tímy si zachovali nezmenené zostavy jazdcov, inde je veľa otrasov. Po ukončení kariéry Sebastiana Vettela na konci roka 2022 Fernando Alonso šokujúco prestúpil do Aston Martinu k Lanceovi Strollovi, čím v Alpách vznikla medzera, ktorú treba zaplniť.

Po zmluvnej ságe, v ktorej Oscar Piastri smeroval do McLarenu, aby nahradil zosadeného Daniela Riccarda v garážovom boxe po boku Landu Norrisa, si Alpine vybrala Pierra Gaslyho z AlphaTauri, aby vytvoril čisto francúzske spojenie s Estebanom Oconom. Williams si ponechal Albona a Nicholasa Latifiho nahradil nováčikom Loganom Sargentom. Haas nahradil Micka Schumachera – teraz rezervného jazdca Mercedesu – Nico Hulkenbergom, ktorý sa ujal vedľa Kevina Magnussena.

Vozidlo formuly 1 v roku 2023 – štatistiky, dizajn a rýchlosť

Aerodynamické pravidlá boli pre sezónu Formuly 2022 1 revidované a po prvýkrát od roku 1982 zaviedli návrat k vzorcu s prízemným efektom.

Dôvodom bola snaha znížiť súčasnú závislosť od krídiel pre prítlak, za čo môže „špinavý vzduch“, ktorý v súčasnosti sťažuje preteky v tesnej blízkosti, a namiesto toho sa väčšina záťaže na vyvíjanie prítlaku presunula na podlahu a jej dodatočné Venturiho tunely.

Regulačné zmeny zahŕňali aj prechod na 18-palcové pneumatiky pre rok 2022, karosériu okolo kolies a úplné vyradenie bárkových zariadení, aby sa dosiahol požadovaný efekt z hľadiska pretekov. Pri menšej očakávanej stope sa DRS zachoval aj pre súbor pravidiel na rok 2022, aby sa zmiernil znížený efekt sklzu na rovinkách, ktorý je prirodzeným vedľajším produktom zmeny aerodynamiky.

Napriek zmenám boli vozidlá vo všeobecnosti len o sekundu pomalšie ako v roku 2021. Hoci vozidlá z roku 2022 v porovnaní so svojimi predchodcami viac bojovali, ich rýchlosť v rýchlejších zákrutách do značnej miery eliminovala niektoré medzery.
Jedným z najväčších problémov spôsobených zmenou bol výskyt odskakovania, teda javu, keď sa auto na rovinkách kývalo. To spôsobovalo nepohodlie a nedostatočný výhľad pre vodičov.

Kalendár F2023 na 1 rok

Formula 1 bude mať v roku 2023 zatiaľ najrozsiahlejší kalendár, v ktorom je naplánovaných 23 pretekov v porovnaní s 22 pretekmi v roku 2022, ktoré boli pôvodne naplánované na 23 pretekov pred zrušením Veľkej ceny Ruska.

Veľká cena Číny bola pre rok 2023 zrušená z dôvodu pretrvávajúcich obmedzení COVID-19 a v kalendári nebude nahradená. Do kalendára sa vracia Veľká cena Kataru, ktorá minulý rok chýbala kvôli majstrovstvám sveta, a úplne nový prírastok Veľká cena Las Vegas.
Zatiaľ čo Formula 1 už v Las Vegas pretekala v rokoch 1981-82 v Caesars Palace, v novom, na tento účel vybudovanom komplexe v Las Vegas sa budú preteky konať v okolí najznámejších pamiatok mesta.

Zmeny v kalendári na rok 2023 sa týkajú návratu Veľkej ceny Azerbajdžanu do skorého jarného termínu, ktorý sa predtým konal v júni, zatiaľ čo Veľká cena Belgicka bola presunutá na augustovú letnú prestávku, aby sa predišlo trojnásobnému nárazu po letnej prestávke s holandským a talianskym kolom. V roku 2023 sa uskutoční aj šesť šprintových pretekov, čo je viac ako tri v predchádzajúcich dvoch sezónach, hoci nie je známe, ktoré podujatia sa uskutočnia v zmenenom formáte pretekov.

Zmeny pravidiel formuly 2023

Špecifikácia podláh s účinkom na zem v roku 2023 sa zvýši o 15 mm, aby sa minimalizoval počet tímov, ktoré jazdia so svojimi vozidlami čo najnižšie a riskujú bezpečnostné problémy spôsobené vertikálnymi vibráciami. Pôvodne sa navrhovalo zvýšenie o 25 mm, ale odpor tímov znížil celkovú zmenu výšky okraja podlahy.

To zahŕňa prísnejšie testy pružnosti, aby sa zabezpečilo, že tímy nevyužívajú pružnosť podlahy na vedenie okrajov bližšie k zemi, zatiaľ čo výška hrdla difúzora sa zvýšila, aby sa znížila citlivosť aerodynamiky pod vozidlom.

Po havárii Zhou Guangyu na Veľkej cene Veľkej Británie 2022 boli revidované aj pravidlá pre rollhop s cieľom zlepšiť odolnosť. Každé vozidlo bude tiež vybavené väčšími zrkadlami na zlepšenie viditeľnosti dozadu a niektoré tímy ich už testovali v praxi. Budú rozšírené zo 150 mm x 50 mm na 200 mm x 60 mm.

Formula 1 zaviedla kĺzavú stupnicu týkajúcu sa časov testovania v aerodynamickom tuneli a CFD, ktorá znižuje počet povolených testov v závislosti od umiestnenia tímu v šampionáte v roku 2021.

Vylepšite túto stránku

Chcete doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥