Zvýšte úroveň bezpečnosti a pôžitok z jazdy a trvalo šetrite s prémiovými letnými pneumatikami. Prečítajte si, ako z nich vyťažiť maximum.
Bratislava, 21. marca2024 – V mnohých európskych krajinách končí v marci platnosť predpisov upravujúcich použitie zimných pneumatík. Pre vodičov je to vhodný čas zamyslieť sa nad výberom správnych pneumatík na bezpečnú, pohodlnú a úspornú letnú jazdu.
Vzhľadom na obrovskú ponuku pneumatík na trhu je pre vodičov veľmi dôležité, aby si uvedomovali, aké veľké sú rozdiely v úžitkových vlastnostiach rôznych pneumatík. Výber správnych pneumatík môže napríklad zásadne ovplyvniť dĺžku brzdnej dráhy: rozdiel môže byť na mokrej vozovke pri rýchlosti 80 km/h až 15 metrov a na suchom povrchu pri rýchlosti 100 km/h sedem metrov.[1]
Aj keď sa počiatočná investícia do obstarania kvalitných letných pneumatík môže zdať dosť vysoká, dlhodobé výhody zahŕňajú nielen lepší výkon a komfort, ale aj značné prevádzkové úspory.3
Najazdite dvakrát viac kilometrov
Nemecký automobilový magazín Auto Bild porovnal kilometrový dojazd dvadsiatich rôznych letných pneumatík. Úplne najlepšie z porovnania vyšli prémiové pneumatiky GoodyearEagle F1 Asymmetric 6, ktoré s celkovým najazdením 63 200 kilometrov prešli viac ako dvojnásobok toho, čo pneumatiky, ktoré sa v teste umiestnili na poslednom mieste.[2]
Auto Bildna dvadsiatich testovaných letných pneumatikách porovnával aj cenu/1000 najazdených kilometrov. Ako najlacnejšie vyhodnotil opäť pneumatiky Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 s cenou 8,70 €/1000 km, teda približne o 50 % nižšou, ako bola priemerná cena/1000 km siedmich najhoršie hodnotených pneumatík (16,14 €).[3]
To predstavuje úsporu približne 50 % na každých 1 000 najazdených kilometrov.
Pripravený pre elektrické vozidlá
Moderné, vysoko kvalitné letné pneumatiky sú už optimalizované na špeciálne potreby elektromobilov. V skutočnosti sú všetky pneumatiky Goodyear navrhnuté tak, aby spĺňali požiadavky ako elektromobilov, tak aj klasických vozidiel so spaľovacím motorom.
Najnovšie letné pneumatiky Eagle F1 Asymmetric 6 obsahujú inovatívne technológie, vďaka ktorým zvládajú vyššiu hmotnosť a vyšší krútiaci moment typický pre elektromobily.Ich novátorský dezén súčasne potláča hluk a znižuje hlučnosť v kabíne.[4]
Vynikajúci komfort
Technológia Goodyear Sound Comfort dokáže znížiť hluk v interiéri vozidla na polovicu (až o 4 dB), takže sa pneumatiky skvele hodia práve pre elektromobily, pri ktorých hluk pneumatík a vozovky spravidla tvoria dominantnú zvukovú kulisu v interiéri.
Vodiči, navyše, môžu ťažiť z vynikajúceho komfortu, ktorý zabezpečujú špičkové funkcie, ako je technológia Goodyear Seal Tech, ktorá zvláda utesniť defekty behúňa až do priemeru 5 milimetrov. Touto dodatočnou funkciou sú vybavené vybrané rozmery pneumatík Eagle F1 Asymmetric 6.
Oceňované úžitkové vlastnosti zvyšujú pôžitok z jazdy
Letné pneumatiky Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 získali množstvo ocenení. V roku 2023 im časopis Auto Bild udelil ocenenie „Eco-Master“ a spoločnosti Goodyear už druhýkrát za sebou ocenenie „Najlepší výrobca letných pneumatík“.1
Pneumatiky sú vybavené najmodernejšími prvkami, ako je napríklad technológia Dry Contact Plus, ktorá ich pomáha prispôsobiť štýlu jazdy a požiadavkám vozidla a zlepšuje ich výkonnosť na suchej vozovke.4V mokrých poveternostných podmienkach zväčšuje technológia Wetbraking Pro, ktorá vychádza zo skúseností spoločnosti Goodyear z automobilového športu, mikrokontakt pneumatiky s povrchom vozovky, čo zlepšuje ovládateľnosť a brzdné vlastnosti pneumatík.4
SoniaLeneveu, riaditeľka marketingu osobných pneumatík Goodyear v Európe, k tomu uviedla: „Goodyear stavia na viac ako 125 rokoch formovania budúcnosti mobility a vývoja špičkových pneumatík. Sme hrdí na to, že pre tohtoročné leto môžeme ponúknuť ešte širší sortiment našich oceňovaných pneumatík Eagle F1 Asymmetric 6, ktoré vodičom ponúkajú vynikajúce jazdné vlastnosti, vynikajúcu účinnosť a hospodárnosť, nech používajú akékoľvek vozidlo.“
V lete len letné pneumatiky
Spoločnosť Goodyear odporúča vodičom, aby v období, keď sa na jar zvýšia teploty, prezuli auto na letné pneumatiky. Najnovšie testy preukázali, že pri brzdení na mokrej vozovke z rýchlosti 80 km/h pri 15 °C na zimných pneumatikami je brzdná dráha približne o dva metre dlhšia ako pri použití letných pneumatík.4
Aj nemecký autoklub ADAC odporúča pri letných teplotách vymeniť zimné pneumatiky za letné, a to z dôvodu vyššieho rizika nehôd.[5]
„Čím vyššia teplota, tým je rozdiel v ich výkonnosti väčší,“ vysvetľuje LaurentColantonio, regionálny technologický riaditeľ spoločnosti Goodyear v regióne Európa, Blízky východ a Afrika. „Jazda so zimnými pneumatikami v lete negatívne ovplyvňuje dynamické správanie vozidla, zatiaľ čo špecifické zmesi a konštrukcie používané pri letných pneumatikách zaručujú optimálnu mieru opotrebovania a majú pozitívny vplyv na kilometrový výkon, efektivitu a udržateľnosť.“
Tipy na údržbu pneumatík
- Iba pri správnej údržbe vodiči získajú zo svojich prémiových pneumatík maximum a môžu dlhodobo šetriť náklady. Pravidelne kontrolujte, či nie sú pneumatiky poškodené a zabezpečte, aby spĺňali minimálnu zákonom požadovanú hĺbku dezénu. Príliš ojazdené pneumatiky majú horšie vlastnosti najmä na mokrej vozovke, pretože opotrebovaný behúň horšie odvádza vodu.
- Kontrola tlaku by sa mala vykonávať raz mesačne. Nedostatočne nahustené pneumatiky spôsobujú nielen vyššiu spotrebu paliva, ale aj vyššie opotrebovanie av krajnom prípade aj zlyhanie pneumatík. Vždy dodržujte pokyny výrobcu týkajúce sa tlaku v pneumatikách, ktoré nájdete v príručke k vozidlu. Nikdy nepoužívajte pneumatiky s nižším ako odporúčaným záťažovým indexom.
- Pokiaľ je to možné, vyhnite sa kontaktu s obrubníkmi a výmoľmi. Hľadanie najefektívnejšej trasy a plynulá jazda môžu, navyše, predĺžiť životnosť pneumatík a znížiť spotrebu paliva.
O spoločnosti Goodyear
Goodyear je jedným z najväčších svetových výrobcov pneumatík. Spoločnosť zamestnáva približne 71 tisíc pracovníkov a svoje výrobky vyrába v 55 závodoch v 22 krajinách sveta. Dve inovačné centrá – Akron v Ohiu a Colmar-Berg v Luxembursku – sa usilujú o rozvoj najmodernejších výrobkov a služieb, ktoré stanovujú technologické a výkonnostné štandardy pre celé odvetvie.
[1] Test letných pneumatík AutoBild 2023, porovnanie brzdnej dráhy 50 letných pneumatík na mokrej vozovke pri rýchlosti 80 km/h a na suchej pri rýchlosti 100 km/h. Rozmer pneumatík: 225/45R18, testovacie vozidlo: BMW radu 3.
[2] Test letných pneumatík AutoBild 2023, porovnanie20 letných pneumatík z hľadiska kilometrového výkonu.
[3] Test letných pneumatík AutoBild 2023, porovnanie 20 letných pneumatík podľa pomeru cena/výkon (€/1 000 km).
[4] Interný test GY, brzdenie na mokrej vozovkepri 80 km/h GoodyearEagle F1 Asymmetric 6 v porovnaní s GoodyearUltraGrip Performance 3 při 15 °C, rozmer pneumatiky 225/45R17, testovacie vozidlo Golf 8, Mireval 2024.
[5] https://www. adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/sicherheit/winterreifen-sommer/